Mazowiecki Instytut Kultury oraz Centrum Sportu i Kultury w Garwolinie zapraszają do udziału w warsztatach „Małe Mazurki na Mazowszu”, które odbędą się 18 października w Garwolinie. Szkolenie przeznaczone jest dla osób pracujących z dziećmi do 10. roku życia.
Program Małe Mazurki na Mazowszu jest propozycją rozwijania już u najmłodszych dzieci świadomości lokalnej tradycji muzycznej, zwyczajów, obyczajów, legend, melodii, zabaw.
Kogo zapraszamy?
Działania kierujemy do osób pracujących z małymi dziećmi w bibliotekach, domach kultury, szkołach, przedszkolach, świetlicach i innych miejscach. Celem jest przygotowanie animatorów i animatorek pracujących z dziećmi w wieku od urodzenia do 10 lat (nauczyciele i nauczycielki, świetliczanki, bibliotekarki,/rze instruktorki i instruktorzy itd.) do tworzenia lokalnych projektów, które pozwolą dzieciom poznać tradycję i zwyczaje swojego otoczenia, zachwycać się nimi i znaleźć w nich inspirację dla własnych pomysłów i działań.
Na czym się opieramy/ Nasze wartości
Nasz program powstał po to, by kształcić postawę uważności na korzenie, tradycję, przekazy dziadków i babć już u najmłodszych dzieci. W podstawach programowych i wymaganiach dotyczących kształcenia ogólnego wskazuje się, że uczeń określa swoją przynależność kulturową poprzez kontakt z wybranymi dziełami sztuki, zabytkami i tradycją w swoim środowisku lokalnym i regionalnym, oraz poprzez uczestnictwo w życiu kulturalnym tego środowiska. Ze względu na brak kwalifikacji i kompetencji pedagogów, którzy nie mają możliwości kształcenia się w tym zakresie, założenia edukacji regionalnej pozostają często jedynie na poziomie deklaracji. Nie pojawiają się w praktyce edukacyjnej i wychowawczej lub realizowane są w minimalnym stopniu, najczęściej poprzez zapraszanie do placówek oświatowych firm zajmujących się tzw. audycjami, które nierzadko w sposób pozostawiający wiele do życzenia prezentują najmłodszym wybrane elementy folkloru. Nauczyciele deklarują chęć dokształcania się w tym zakresie. Podkreślają przy tym, że brakuje możliwości zdobycia kompetencji dotyczących dziedzictwa kulturowego. Stąd silna potrzeba wypełnienia tej luki w szeroko rozumianej oświacie.
Jak wygląda warsztat?
Warsztat dla animatorów i animatorek w społecznościach lokalnych przygotowuje do prowadzenia zajęć z dziećmi z wykorzystaniem tradycyjnych zabaw, muzyki, śpiewu i tańca oraz inspiruje do poszukiwań własnych źródeł i sposobów pracy oraz do zabawy z dziećmi na materiale tradycyjnym.
Dostarczamy animatorkom/om niezbędnych materiałów dotyczących metodyki pracy z małymi dziećmi, jak również wiedzy o folklorze dziecięcym regionu. Podczas spotkania nagrywamy też filmy instruktażowe, z których uczestnicy/czki mogą korzystać po spotkaniach.
Podczas warsztatów wprowadzających zespół muzyczny prowadzi zajęcia modelowe z grupą dzieci z okolicznych placówek, świetlic itd. które następnie omawiane są na szkoleniu- uczestnicy/czki są obserwatorami zajęć.
Korzyści dla uczestniczek/ów cyklu najlepiej zobrazują wypowiedzi uczestniczek warsztatów:
Instruktorka GOK z Olszyny:
Obserwując obecne życie z przykrością trzeba stwierdzić, że przywiązujemy do tradycji coraz mniej uwagi. Mieszkając na wsi widzę, jak z roku na rok słabnie zaangażowanie i chęć nawiązywania do kultury ludowej. Jednocześnie jestem przekonana, że pozytywna postawa nas – dorosłych na rzecz działań przekazujących wiedzę o tradycjach właśnie dzieciom zaowocuje traktowaniem tradycji jako czegoś powszedniego, bez oporów, zahamowań, z poszanowaniem. Ważny jest również sposób przekazywania, integrowanie dzieci w grupie – dla mnie to pierwszy i najważniejszy punkt, od tego zależy cały dalszy plan działania. Pracując z dziećmi zauważam ogromną potrzebę właśnie odpowiedniej integracji , poczucia zasad, poczucia bezpieczeństwa w grupie. Ważne też jest „żywe” uczestnictwo dzieci w działaniach np. wtedy , gdy mogą doświadczyć instrumentu muzycznego. Takie doświadczenia wpisują się w pamięć na całe życie.
Muzealniczka z Muzeum w Łowiczu:
Dlaczego te zajęcia są potrzebne? Ponieważ uświadamiają ludziom pracującym z dziećmi, że nie muszą daleko szukać inspiracji dla swoich działań. Wystarczy się rozejrzeć i wykorzystać to, co już mamy (i to od pokoleń). Dla mnie największym odkryciem było właśnie to, że przecież wszystko, czego potrzebuję, mam w zasięgu ręki. A i dla dzieci tematy te są wciąż interesujące, bo też bardzo praktyczne – wszystkie poznane na zajęciach zabawy są przecież gotowym materiałem do wykorzystania na własnym podwórku.
Prowadzący:
- Cześć muzyczna: Agnieszka i Mateusz Niwińscy; Muzycy- animatorzy dysponujący wiedzą i doświadczeniem w zakresie lokalnych tradycji muzycznych, regularnie muzykujący i/lub tańczący,
- Część metodyczna: Katarzyna Paterek; Specjalistka w szkoleniu z zakresu potrzeb małych dzieci i prowadzeniu projektów w środowiskach lokalnych. Animatorka kultury, trenerka, terapeutka, zajmuje się psychologią rozwojową, edukacją dzieci od ponad 10 lat. Ukończyła Uniwersytet Warszawski, a obecnie certyfikuje się w Centrum Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach. Od 2005 roku związana z trzecim sektorem, zaangażowana w projekt “Mały Kolberg” malykolberg.pl organizacyjnie ze strony Fundacji Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego we współpracy z Forum Muzyki Tradycyjnej oraz Instytutem Muzyki i Tańca. W Fundacji pracuje także przy rozwijaniu Federacji i sieci Partnerstwo na Rzecz Rozwoju i Edukacji Małych Dzieci PREMD oraz przy projektach bibliotecznych “Dzieci i rodzice w bibliotece” w ramach Programu Rozwoju Bibliotek. Współpracuje z organizacjami, instytucjami dla dzieci i młodzieży, w obszarach edukacji, rozwoju, wyrównywania szans, animacji społecznej, m.in. w Fundacji Bullerbyn, Towarzystwie Przyjaciół Dzieci Ulicy, Pogotowiu Opiekuńczym, Centrum Rozwoju Dziecka i in. Współtworzy organizację pozarządową wspierającą rozwój przez działanie – Pracownia „Półpiętro”.
Zgłoszenia: Rekrutacja do projektu trwa do 30 września. Zgłoszenia należy przesyłać drogą mailową, podając imię, nazwisko i numer telefonu kontaktowego, na adres: jdybcio@csik.garwolin.pl
Zobacz, jak wyglądają zajęcia – filmy z warsztatów w Nadarzynie